-->

رواية رجل بلا قلب الفصل الثامن

 البارت الثامن



((اللهم إنا نسألك في هذا اليوم رحمة من عندي تهدي بها قلوبنا وتزكي بها أعمالنا و تلهمنا بها رشدنا وتصلح بها أحوالنا وتذهب بها همومنا))
____________________&&

البارت الثامن

بعد ما ادهم ياخد عطر ويهديها بسبب خوفها من العمليه وتنام في حضنه وهي حسا بحنانه والامان في دفء احضانه
يصحي ادهم قرب الفجر علي صوت عطر المكتوم وهي بتمسك فيه بقوة وعيونه جاحظه ومتحجر فبها الدموع
ويهب ادهم ويشيل ايدها عنها ويهزها ويسالها بخوف
ادهم:- عطر مالك فيكي ايه مالك عطر ويشد علي ايدها اللي بحضن ايده يحاول يفهم جرالها ايه وتبصلها من بين دموعها وفجاءة ترتخي اعصابه وتقع ايدها من ايده ويهززها بعصبيه بت يا عطر بت يا عطر ردي عليا ويسمع صراخ طفل وليد
ويرفع الغطاء عنها يشوفه بين رجليها وكله دم ينيمها وينادم بصوت عالي اماي اماي تعالي بسرعه يا اماي ويمسك ابنه اللي لسه مربوط بيها ويشوف جسمها من تحت كله دم ينادم تاني وجسمه كله بينتفض من مسكه لابنه وهومش عارف يسيبه ولا يعمل ايه ويحس اول مره في حياته بانه تائه وينادم بصوت اعلي اماي اماي يا بركه يا بركه ويحضن ولده بخوف اللي بيصرخ من صوته العالي ويتفتح الباب وتدخل روحيه وتشوف جلبابه الابيض وهو متلتخط بالدم وعطر متغرقه بالدم تروح ليه وتبص عليها وتقول يا ماشاء الله ان ربك خلاف الظنون هات الولد يا ادهم وانزل بسرعه صحي بركه وخليها تجيب مايه دافيه ومجص وتطلع بسرعه وابعت حد ينادم علي عزيزة بسرعه جولها تجيب الدايه يلا انت واجف لي اكده هات الولد وبسرعه يا ولدي جبل الخلاص بتاع الولد ما يبرد ومرتك تموت يلا ادهم ادهم ولدي انت مش سامعني
ادهم:- وهو متلخبط بعني عطر عايشه مامماتيتش خدي يا اماي امسكيه ده صغير جوي حاسبي يجع منك و ينزل يخبط علي بركه وتشوف هدومه المتلطخه بالدم تصوت يشخط فيها
ادهم:- اكتومي يا وليه يا خرفانه انتي اماي بتجولك خدي ليها مجص ومايه سخنه واطلعها لبها بسرعه علي ما اصحي
عزيزة ام عطر واروح اجيب وصفه الدايه
بركه:- ليه هي عطر بتولد ولا ايه انت مش كنت هتاخده الصبح تولدها بالمستشفي بعمليه جيصريه ايه اللي حوصل
ادهم:- عطر ولدت لحالها والولد مربوط بيها يلا بسرعه اطلعيلها وخدي اللي جولتلك عليه متتاخريش عليها يلا
بركة:- مبروك يا ادهم بيه الف الف مبروك يتربي في عزك
ادهم:- يوه بطلي حديت ماسخ واطلعي ويخرج يجري يخبط علي عزيزه يجولها اللي حصل ويروح يجيب الدايه
وتطلع عزيزه تجري علي بنتها وتقابل بركه نازله من عندهم
بركة:- بتك ولدت ولد وهي زينه جوي جوي مبروك يا ام عطر
عزيزة تطلع جري بلهفه وتفتح الباب تشوف روحية بتسند بتها عطر وتقعدها في طشت المايه الدافية وتشوفهاروحيه
روحية:- تعالي يا ام عطر انا جطعت ليها الخلاص وبحممها
تعالي ساعديني بتك ما شاء الله عليها ربك كريم ولدت لحالها دخلت عليها يا ماشاء الله لجيت الولد نزل وادهم كان شايله
عزيزة:- انا اتخضيت لما شفت الدم علي هدومه ومصدجتش لما جالي ان عطر ولدت بحد وانك معاها لحالك وتحضن بتها مبروك يا بتي انك جومتي بالسلامه بس كيف وليه مجولتيش انك تعبانه كنا فضلنا جمبك او وديناك المستشفي بدري
عطر:- باعياء انا يا اماي كنت بحضن سي ادهم و محستش بوجع كل ما كنت احس بالم امسكه جوي يحضني يروح الالم
لحد ما حسيت ان روحي بتطلع مسكت فيه جوي جوي وهو صحي وحضني وبجي يسالني مارديت عليه وفجاءه حسيت بمية نزلت مني والالم كله راح وحاجه كبيره بتنزل مني و بعدها محستش بحاجه غير لما اما روحية فوجتني من شويا وبتجولي اني ولدت صبي كيف ما جالي الدكتور من يومين
روحية:- يا عطر ربك كبير الدكتور جال انك هتموت لو ولدتي طبيعي لكن ربنا كرمك جوي وعطاكي علي جد جلبك الطيب وولدتي ولادة ولا اسهل من اكده والحمد لله جومتي لينا بالسلامه وولدك كمان زين وبخير تعالي يا عزيزه لبسيها معايا
عزيزة:- اه يا ضنايا لو كنت اعرف كنت بت معاكي كنت هجي الصبح معاكي المستشفي لكن ربك سبج وجومتي بالسلامه
وتدخل عليها بركه ومعاها هدوم الطفل وتديها لروحية
وتجوم روحيه تاخد الولد من البطانيه اللي لفاه فيها وتحممه
وتلبسه هدومه وتبوسه وتجوله نورت الدار يا ولد الغالي
وبركه تزغرط من الفرحه ويصحو كل اللي في البيت وتلبس عطر جلبيتها ويطلعوها علي السرير وامها تاخد الولد خدي رضعي ولدك السرسوب يلا خليه يجوي معدته وعضامه
وتاخده عطر وترضع ابنها وعيونه تبكي من الفرحه وبركه تزغرط وعزيزة وروحية معاها يزغرطو وراها
ادهم يوصل ومعاه الدايه اللي تشوفه عطر وتطمن علي الولد وتعمله رباط السرة صح كله تمام وتبارك لادهم وتبصله
وصفة الداية:- الله بسماه من هتنازل عن حلاوة الولد حتي لو مولتدهاش ده ولد ادهم المسيري وحلاوته كبير زي مجام ابوه
روحية:- انا اللي هحلي بوجك ووهزين يدك وتقلع غويشه من يدها خدي ودول كمان مبلغ كبير اوي من المال والكل يزغرط
عطر:- تبص لادهم ولد يا سي ادهم ربنا رزجنا بولد وولدت وانا بحضنك لان في حضنك ماتوجعتش حنانك عليا ضيع الالم كله خد يا سي ادهم شوفه كله زيك اندره اكده وشيله
ادهم:- ياخد الولد منه ويبصله بحيره وفرح معجول ده ولدي جميل جوي جوي يا اماي حاسس ان وانا ماسكه كان روحي ماسكها في ايدي وصغير جوي زي العصفور ويتلمسه ويحس جلده الناعم وريحته الطيبه ويبوسه ويضمها ليها مش مصدق نفسه ان حته منه بقت حقيقه وحاسس بيها وسامع دجة قلبه ويحضنه اباه اباه اباه ويروح لصورة ابوه ويرفع الولد جدامها حفيدك يا بوي اهوه امتداد لسلسالك صالح الصغير جه خلاص
روحية:- لا صالح لاه لاجل خاطري يا ولدي ما تسميه صالح
ادهم:-حاضر لاجل خاطرك يا اماي خلاص هسميه مالك ويكبر بودنه ويسمي عليه ويجوله اسم ولدي مالك ادهم صالح المسيري ويحضنه بقوه ويبوسه بفرحه والطفل يصرخ
امه تاخده من يده خوف من لهفته عليه واحتضانه القوي ليه
روحية:- براحه علي الولد يا ولدى عضامه لسه ضعيفه ياادهم بشويش عليه هاته ليتمزج منك وانت مخبل اكده ومش فاهم
ادهم:- يعطي لامه الطفل ويروح لعطر يمسك ايدها بحنان حمدلله بالسلامه يا عطر خلعتي جلبي عليكي حسبتك موتي
عطر:- سلامة جلبك يا جلب جلبي من جوه مبروك علينا
ادهم:-بنرفزة كله بسبب الدكتور الجزمه اللي كان هيموتك ويولدك بجراحه اهو ربنا كرمك وولدتي طبيعي ولحالك كمان
وصفه:- والله يا ادهم بيه انا ولدت كل نسوان البلد وعمري ما شفت بكرية تولد بالسهوله دي ده كرم كبيرا من ربنا عليكم
ادهم:- هاتي الولد يا اماي ينام معايا ماراحش يفارج حضني
عزيزة:- مينفعش يا ادهم بيه الولد محتاج امه لاجل ترضعه
ادهم:- صح نسيت يا خاله انا هسيبكم مع عطر واروح اتسبح في اوضتي وهغير وهصلي الفجر وركعتين لله حمد وشكر علي نعمته عليا وانه رزجنا بولدي مالك ويخرج ويسيبهم
وتطلع بركه شايله صنيه عليه فرخه وشربة لسان عصفور
روحية:- تاخدها منها وتقوم عطر يلا جومي كلي الفروج ده علشان ينزلك اللبن لولدك وتبجي زينه وتجومي لينا بسرعه
عطر:- انا مليش نفس يا اماي عايزه نفسي انام جوي
عزيزة:- مفيش نوم كلي الاول انا هاكلك وتقول لبركه اعملي كوباية موغات كبيرة علي ما ااكلها الفروج يلا كلي من يدي
روحية:- بالهنا علي جلبك يا ام ابن الغالي يا غاليه يازينه
ادهم:- يروح اوضته ويتوضي ويصلي ويشكر ربه ويفتكر ابنه وهو بين رجليها وازاي كائن صغير ربطه بعطر طول عمره
*****************************************
ويمر اسبوع وادهم يسيب اوضته لامه وحماته يرافقو عطر ويسهرو علي راحتها هي وابنها لكن كل يوم يروح شغله ويدخل يصبح علي ولده ويرجع بدري يقعد معاها بعد ما يرضع ويفضل يتمشي بيه لحد ما ينام علي دراعها ويوم السبوع الدار تتملي بالاهل والاقارب والاحباب والدبايح من الصبح والولائم لا تنتهي ابتهاجا بالمولود
حازم:- اسمع يا ادهم انا خلاص مش عنكم خلصت دراستي السنادى ومن السنه الجايه هدخل مدرسة هنا وهفضل معاكم
عايز ابقي مع ابن اخويا واخليه زي واد روش مش قفل زيك
ادهم:- يبص لاخوه في غضب انا هجص لسانك ده انا سكت عليك كتير يا ولد ابوي انا خوك الكبير واحترمي واجب عليك
لو مهتجدرش تحترمني صوح يبجي تفضل في مدرستك تعلمك الادب ومش هتجي تعيش معايا ابدا
حازم:- لو هتوافق اجي اعيش معاكم تبقي انت سيدي وتاج راسي مش اخويا بس وهقدملك فروض والولاء الطاعه من دلوقتي ها قولت ايه يا برنس
ادهم:- يضحك ويحضنه خلاص هنجرب تعيش معانا لكن لو
خرجت عن طوعي ومسمعتش الحديت زين وما اتحدتش باحترام معايا هرجعك للمدرسة الداخلي وهتبجي زيارتك لينا كل سنه مش كل سبوع زي دلوجيت
حازم:- اتفقنا يا برنس هات بقي مالك اعلمه الشقاوة غلي اصولها
ادهم:- بعد يدك عن ولدي شكلي هرجع في حديتي معاك وهرجعك للمدرسة وارتاح من شجاوتك لانك خطر علي ولدي
حازم:- خلاص عنه ما اتعلم اروح انا اشوف نفسي
روحية:- دلعته جوي يا ادهم شد عليه شوي ياولدي خلي عودة يشتد وينشف ويبجي زي شباب العيله راجل صوح
وفين بت عمك راندا مجاتش ليه السبوع هي وامها رسمية
ادهم:- انا معزمتهمش ومدام السبوع خلص وعطر جامت بالسلامه وولدي جه علي خير يبجي الوجت حان انفذ جراري
روحية:- حرام اكده يا ولدي احنا لحجنا انت خلاص ما صدجت البت ولدت وعايز تحرج جلبها علي ولدها حرام عليك











ادهم:- اماي انا جولتلك علي جراري من شهرين وعملتها زين زي ما طلبتي ومن يومها انا ملمستهاش علشان ماعايزش حبها ليا يزيد عشجها ليا وعيونها اللي مليانه حب كل ده شفته من كوثر لابوي ولما انشغل عنها وعصاها في طردي خانته وانا مش هصير عبد لرغباتها مطلبتش حبها وحياتي معاها انتهت وانا سبج وجولتلك الحديت ده .....فلاش باك
ادهم:- تقبل الله منك يا اماي عجبال ما تصليها في الحرم
روحية:- انا وانت ان شاء الله انا دخلت من شوية اطمن علي عطر وسمعت صوتك وانتي بتتحدت معاها رجعت اصلي ركعتين شكر لله انك رجعت لعجلك ورضيت ربك في مراتك
ادهم:- هو ده الموضوع اللي عايزك فيه يا اماي انا جررت اطلج عطر بعد ما تولد وهتنزل تعيش مع امها بره في الجنينه
ومتدخلش الدار دي تاني ابدا مهما حوصل
روحية:- يا حزن الحزن يا ولدي ليه اكده انا جولت عجلت واتصافت مع نفسك ورضيت علي البت الغلبانه اللي بتحبك
ادهم:-هو ده السبب لو مشوفتش الحب الكبير ده جوي عيونه يمكن كنت خليتها علي ذمتي بعد ما اتجوز راند لكن حبها ليها بالطريجه دي وعشجها الجوي ده فكرني بكوثر مرت ابوي
كانت زيها اكده وعلي جد حبها ليه كرهته لما عصاها ورفض يطردني كيف ما طردك واتجلبت عليه وعشجت غيره وخانته
علي جد الحب الكبير بيكون الكره كبير وانا مش عايز عطر توصل زيها وتخوني ساعتها لاقتلها لتجتلني كيف ما عملت كوثر وجراري ده نهائي متجادلنيش فيه لاني هطلجها يعني هطلجها وهتجوز راندا وهي اللي هتربي ولدي
روحية:- بس اكده بتظلم بت عمك اللي احسن ليا واواني بعد طرد ابوك راندا لسه شابه وعايزه تعيش حياته لية تحملها مسؤوليه ولدك وامه عايشه وهتحرمه منها كمان انت اكده بتظلم عطر بدون ذنب عملته غير انها حبتك بجد
ادهم:- مش هحرمها منه بالعكس هتعيش جرب منه لكن مش هتبجي مسؤوله عنه زي ما تكون مرتي راندا وحديتي في الموضوع ده انتهي وانا هرعايها وهحسيها بالامان لحد ما تولد وتجوم بالسلامه لكن بعدها هطلجها وتروح لحالها تشوف حياتها ولو هتتجوز انا هساعدها اوفر ليها حياة كريمه لاجل خاطر ولدي وبردك هراعي اهلها لانهم اهل ولدي من امه
روحية:- عارفاك عنيد وما هترجعش في جرارك لو علي موتك
بس علي الاجل ابجي حنين عليها مدام رجعت لاوضتك وحسيها بالامان والحنان ده مهما كان ام ولدك.لاجل خاطره
ادهم:- حاضر يا اماي هبجي حنين معاها باك
روحية:- فاكرة كل ده بس انت مشوفتش خلعتك عليها وكيف كنت بتنتفض من الخضه لما حسبتها ماتت يا ولدى اتجي ربنا فيها وفي نفسك لو مصر تطلجها متطلجاش دلوجيت علي الاجل لانها ممكن تموتها اكده من غير ما تحس بسببك
ادهم:- لا هي اول واحدة هتطلج ولا اخيرهم هتموت ليه
روحية:- ماشي بس مش دلوجيت غلط اصبر لحد ما تخلص وجت النفاس اربعين يوم لان ممكن تزعل وتجيلها حمي النفاس تموتها وكده فيها يبجي يتمت ولدك وهو لحمه حمرا
ادهم:- ولازم الاربعين يوم يعني ما يكفيش سبوع او اتنين او شهر كتير اربعين يوم جوي يا اماي وراند لما تعرف انها ولدت وماخدتش خطوة هتجلج وانا عايز انفذ طلب عمتي لاول
روحية:-لاهما اربعين يوم جسمه بيكون تعبان وكمان مينفعش تعاشرها كزوجه زي ايام الحيض بالظبط بس دي اوعر وخطر عليها وعلي ولدك لو رضع لبن زعل
ادهم:- لا متجلجيش انا زهدتها ومطايجش المسها تاني هي بالنسبالي ام ولدى بس ماهلمسش مره تانيه غير زوجتي راند بيكفي وجعتها بجوزي وحمل عطر راندا تستاهل وفائى ليها
وعطر رغبتي فيها ماتت بسبب حبها وعشجها الجنوني ليا
روحية:- وراندا ماهي بتحبك بردك هتشك فيها انها هتخونك
ادهم:- راندا مربيها علي يدى وعارفه طبعي وبتفهمني زين وكمان هي عارفه اني مش بأمن بالحب ومش هتطلب مني احبها هي بت اصول وحسب ونسب مش زي عطر بت حرامي
روحية:- يمكن راند صوح بت اصول وعمرها ما تفكر تخونك لكن عطر عفيفه وطاهرة ونجيه الجلب هي حبتك لانك انت راجلها وعشجتك لانك اول واحد في حياتها والاخير حبها وعشجها ليك عمرها ما يتجلب كره وخيانه لانها حبتك علي طبعك معاها رغم جسوتك وعنفك واهانتك ليها يعني حبت روحك وحب الروح عمرها ما يجدر يخون يا ولدي الجسد بيموت بكل مفاتنه لكن الروح بتفضل ليوم الدين الله يهديك ياولدي ويصلح حالك ويهنيك بولدك ومرتك اتروي واهدي وجدامك اربعين يوم فكر فيهم وان شاء الله ربنا هييسرلك الخير سواء مع عطر او راندا بس اوعي تفتري علي عطر اكتر من اكده لان ظلمك ليها ممكن يجتلها حتي لو عايشه هتجي جسد بلا روح لان حبها ليك هو روحها يا ادهم فتح عيونك
ادهم:- خلاص يا اماي انا جررت وبعد ما يخلص نفاسها هطلجها لاجل ما اشيل ذنبها لو جرالها حاجه زين اكده
روحية:- تتنهدة هجول ايه زين يا ولدى يا حزن الحزن عليكي يا عطر وعلي اللي هيوحصل ليكي ربنا يهديك يا ولدي عليها
**************************************












تمر الايام وعطر مشتاقه لوجود ادهم جمبها واحساسها بالامان في حضنه وحنانه عليها وامه تبرر ليها بعده عنها انها نفسه وميجوزش لادهم ينام جمبها لاجل ما يلمسها وده حرام جبل الاربعين تقتنع عطر وتنتظر ادهم كل يوم يجي يمسي او يصبح علي ولده وبعدها يقبل جبينها قبل ما يروح ينام وليلة الاربعين تتهيا عطر علي امل ان جوزها مشتاق ليها وبانتظار انتهاء فترة النفاس زيها ليضمها لصدره القوي اللا اتحرمت منه اربعين ليله ويجي ادهم يمسي علي ولده كالعادة وتحاول تفهمه لكن كانت معاها صابحه اتكسفت تتكلم قدامها
ادهم يخرج من اوضتها ويروح يمسي علي امه ويخبط عليها
روحية:- يدخل عليها ادهم وهو مهموم وهي تلاحظ وتساله
مالك يا ولدى حصل حاجه تاني بينك وبين راندا
ادهم:- لا يا اماي انا اتفجت معاها تديني شهر او اتنين علي ما افاتحك بالموضوع وهي مستنيه وانا كمان مستني زيها
فترة النفاس تخلص واطلج عطر زي ما اتفجت معاكي
روحية:- بحزن علي اصرار ولدها علي طلاج عطر وتساله اومال مالك حزين ليه ومهموم اكده
ادهم:- لاني هسافر الصبح عندي مشكله في توكيل من شركة سويديه لو خسرته هخسر ملايين ولازم اسافر وهتحرم من ولدي اسبوعين او اتنين ولو اطول كنت اخدته معايا
روحية:- تحس بفرحه اهي فترة يفكر فيها اكتر وبالذات انه هيحس بعطر لما يبعد عن ولده هيتوجع زي ما عطر هتتوجع لفراق ولدها واكده يمكن يفكر فيها ويخليها علي ذمته وتقوله
يا ابني مدام فيها مصلحتك اتوكل علي الله انا هجوم اجهزلك شنطتك ولما تعاود عوضه بحبك وحنانك واجعد معاه يومين
ادهم:- لا يا اماي خليكي انا هجهزها جبل ما انام وهصحي اصلي الفجر واتوكل علي الله ويقبلها هتوحشك انتي وولدي
روحية:- ربنا يكتبلك السلامه وتعاود علي خير يا ولدي
ويروح لاوضتها يجهز شنطته وينام وبعد ساعه يقلق علي جسم دافي بيحضنه وشعر بيتمسح في ىوشه يضحك بيظنه
حلم لكن الاحتصان يزداد قوه وشفايفه تتلمس سطح ناعم
ليفتح عينه في ذهول ويدعكهم بقوة ليتصدم بعيون عطر
وهي بتحضنه وبقوه وتميل عليه تقبله وتقوله وحشتني جوي
ادهم:- يقوم مفزوع ويفك دراعها من علي وسطه انتي اتجنيتي وجيتي هنا ليه وبتعملي ايه اهني باوضتي
عطر:- وهي لابسه جميص قصير وعيونه مليانه عشق وحب وهيمانه في حب ادهم تجرب ليه وتحضنه مشتاجه لجوزي حبيبي اللي مبعد. عني من يوم ولادتي وخلاص اليوم خلصت الاربعين يوم واتكسفت اجولك لما جيت تمسي علي ولدك و علي واديني اهاه اتسبحت واتعطرت وجيتلك اوضتك وهناك صابحه هتراعي الولد لحد ما اطفي شوج جوزي وارضيه
ادهم:- يجوم ويشدها من ايدها يجومها ويمسك روبها يلبسها يعني خلاصتي الاربعين يوم خلاص و بجيتي زين وتجوزيلي
عطر:- ايوه يا سي ادهم وانا مشتاجه لحضنك جوي جوي وتقرب ليه ادهم يلبسها روبها ويبعدها عنه بعنف
ادهم:- طيب كويس يا عطر روحي اوضتك دلوجيت مش مرتاح لولدي يفضل مع صابحه لحاله روحي وانا هصلي الفجر الاولي وهجيلك يلا لمالك ولدي يصحي
عطر:- لسه كتير علي الفجر خلينا معاك اهني شويا طيب
ادهم:- يفتح الباب روحي اوضتك يا عطر جولتلك فين الطاعه اللي وعدتيني بيها علشان ارضي عليك
عطر:- حاضر يا سي ادهم وتاخد روبه تلبسه وعيونه تغيم بغموض وهي تبصله بخوف لجمود ملامحه واختفاء حنانه وعودة قسوته وبرودة في اسلوبه معاها من  تاني
متعرفش عن نيته في طلاقه منها ونهاية علاقته بيها للابد


الفصل التاسع من هنا
 


   سلمى سمير
كاتب المقالة
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع روايات سلمى سمير .

جديد قسم : رواية رجل بلا قلب

  1. السلام عليكم هي فين بقية الرواية هي جميلة جدا وليه مش نزلتيها على. الواتباد أنا من متابعينك من زمان وقرأت كل رواياتك اللى على الواتباد وكمان اللى في المدونة ياريت تكمليها

    ردحذف
  2. الرواية كانت كامله وكانت موجوده على واتباد ليه اتحذفت

    ردحذف