البارت السابع
((اللهم إنا نسألك بأنك أنت الله الأحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد أن تنظر إلينا في ساعتنا هذه فتنزل علينا رحمة من عندك وحنانا من لدنك تغنينا بها عن رحمة وحنان من سواك))
___________________
💐البارت السابع
ياخد.ادهم راندا بنت عمه يوصلها لامها زي ما وعدها ويعرض عليها طلبه للزواج مره تانيه ورسمية ترفض قبل تنفيذ شرطها هو انه ميبقاش ليها ضرة وبعدها يعرض عليها الموافقه في شغلها بشركته واستلام فرع الشركة بالقاهر وتوافق امها لانه مال ابوها وبالتالي مالها ويسافر ادهم في وقت متاخر ويعرف ان امه نامت ليأسها انه يعود بدري ويطلع علي اوضته مع عطر ويدخل عليها لاول مره من ٥ شهور مبيدخلش اوضتها وكانت واقفه بتغير هدومها وتتصدم من دخوله عليها و يشوفها بقميص قصير ضايق عليها بسبب بروز بطنها ويروح ليها ادهم يانبها علي قميصها وانه ضيق عليها وبيضايق ابنها ويرفعه من عليها ويشيلها وينيمها علي سريره ويطلع جمبها وتحتج برعب وتساله عايز ايه
ليرد عليها ببرود كعادته معاها
ادهم:- واجولك ليه وانا اللي عايزه هاخده طلبتيني وانا هديلك كل اللي طلبتيه ويقلع بدلته وقميصه ويطلع جمبها ويجرب ليها ويخرص الكلام علي شفايفها بقبله اشتاقت ليها من شهور ويلتهم شفايفها بنهم ورغبه محنونه تجتاحه...
عطر:- سي ادهم انت جولت طلبتك انا مفهماش طلبتك كيف
ادهم:- يرفع وشه عنه .مجولتيش لبت عمي انك مشتاجه ليا وانك عشجاني وطلبتي منها ارجع ليكي علي الاجل تصحي تلاجينا جمبك وانا ده عندك بالدنيا حوصل ولا لاه
عطر:-تداري وشها من الكسوف حوصل يا سي ادهم وتحضنه ايوه انا عشجاك وبتمنا رضاك عليا ماتفرجنيش تاني ارجوك
ادهم:- لو بتحبيني تطعيني وترضيني زي ما انا عايز وهنبداء من دلوجيت ارضيني بيكي وكوني زوجه بحج ومتعي زوجك
عطر:- كلي ليك يا سي ادهم وكل حواسي ملكك يشدها ليها ويتوه معاها في قبلات ساخنه تجتاح جسدها الصغير وتهيم به وتثبت لها اشتياقه لاحضانه وقبلاته بان بادلتها كل قبله بقبله لتزيد من رغبته فيها ويمتع نفسي بكل لحظه قضيتها باحضانه وينتهك فيها كل ما تطوله شفتاه ويداه ليقوم عنها
وينظر لها بتعمق وهي تنظر له بحب وتميل علي صدره
عطر:- راضي عني يا سي ادهم انا بحبك جوي جوي وطول ما انت مفارج فرشتك كنت بموت كل يوم من غيرك احب علي يدك ما تبعدش عني تاني حسا اني هموت وانا بولد ومش هحضنك اكده والمسك بيدي تاني وتمسك ايده تبوسها
ادهم:- راضي عنك با عطر جومي البسي ونامي
عطر:- تشوف بيلبس جلبابه ويفتح الباب تنادم عليه انت هتروح فين هتسيبني لحالي تاني ولا ايه
ادهم:- يتفرسها بعيونه اكتر لا هشرب سيجارة وهرجعلك
نامي انتي ويبتسم ليها متخافيش هرجع اخدك بحضني
عطر:- ماشي وتقوم تشيل بدلتها تعلقها علي الشماعه وتحضنها بحب وفرحه بحبك جوي اباه يارب ولدي يبجي شبهك يا فرحة جلبك يا عطر ادهم رضي عليكي وهيفضل جارك يارب يحبني كيف ما بحبه وتدخل تتسبح وتلبس قميص واسع وتتعطر زي ما علمتها امه وتقعد تستناه
وبره ادهم ينفس دخان سيجارته بعصبيه وضيق ويطفيها
ويدخل يخبط علي امه ويفتح الباب يلاقيها بتصلي
يقعد يستناه لما تخلص وامه تسلم وتبصله وتبتسم
روحية:- حمدلله بالسلامه اشتجتلك يا ولدي كيف ما اشتاجت ليك مراتك وتقوم تحضنه انا فرحانه انك راضي عنها ورجعت ليها مراتك محتاجالك وبتحبك بجد يا ولدي
ادهم:- اماي انا خلاص خدت جراري وده نهائي ..........
روحية:- بعد نقاش طويل بينهم وخناق بينه وبين امه تجوله بس انت متاكد يا ادهم اكده هتظلم بت عمك معاك
ادهم:- معلش يا اماي انا اكده هرتاح وهريح الكل بس هستني لحد ما عطر تولد وهنتكلم في الموضوع تاني
روحية:- خلاص يا ولدى انت عنيد طول عمرك ومدام جررت مش هترجع في حديتك ابدا لو فيها موتك
ادهم:- معلش كنت لازم افهمك اللي حوصل واللي هيوحصل
يلا تصبحي علي خير يا اماي
روحية:- ادهم حسس عطر بحنيتك ياولدى مدام رجعت لاوضتك وهتنام جارها طبطب عليها البت طيبه وغلبانه جوي
ادهم:- يبوس راس امه حاضر يا اماي تصبحي علي خير
ويرجع لاوضته بعد ما افرغ كل اللي جوه لامه وارتاح بعد ما اخد قرار اعتبره الحل الامثل لتحدد مصير حياته المستقبليه
ويدخل اوضته ويشم الريح الطيبه اللي رجعت للاوضه برجوعه ليها وعطر قاعدة مستنياه يبتسم في وشها وقلبها بيرقص من الفرحه لنظرة الحنان اللي قي عينه ليها ويقلع جلبابه ويطلع جمبها ويبصلها بحيرة وتسأول
ادهم:- انا مش جولتلك تنامي وانت جولتي هتطعيني فين ده
عطر:- الفرحه مش سايعه جلبي واستناتك تخدني بحضنك
يمكن اجدر انام لما يتحجج حلمي وتاخدني بحضنك بحج
ويطفي النور ويطلع جمبها وياخدها في حضنه يلا نامي
عطر:- بعد ما يضمها لصدره ترفع وشها وتشد نفسها وتبوس جبينه وتحضن راسه في صدرها وتاخد نفس طويل انت حج وحجيج وبحضني واي واي واي جلبي هيفط مني والله
ادهم:- اهدي يا بت ونامي اكده هسيبك واجوم مجنونه انتي اياك
عطر:- لاه خلاص مدام جاري هنام انا في حما حضن حبيب جلبي ونور عيوني مفيش حاجه تخوفني تاني خلاص
ويضمها ادهم ليه وتنام فعلا وهو ينظر اليها بعيون يملاءها الغموص
وتمر بيهم الايام وادهم يرجع كل يوم يتعشي معاهم وياخد مراته في حضنه كل ليله لكن الغريب انه بينام جمبها من غير ما ينتهك جسدها او يطلب منها اي علاقه وفهمت عطر انه خايف عليها من العلاقه لانه عنيف معاها جدا رغم حملها
ويحسسها بالامان في احتصانه ليه وتفضل كل يوم تتكلم وتاخد ايده تحسيه حركة ابنه وهو يعاملها بحنيه عمرها ما كانت تتصور ان ادهم بكل جبروته وقسوته فيه في قلبه
الحنان ده كله وفي اخر اسبوع الدكتور المتابع يجي قبل ما يخرج ادهم ويحضر معاهم ادهم الكشف ويطمن منه علي ولده والدكتور يطلب يكلمه في امر مهم لوحدهم
ادهم:- خير يا دكتور في شر علي ولدي
الدكتور:- ابنك بخير الخطر علي زوجتك في مضاعفات ابتدت تظهر والواضح انها مش هتتحمل الوضع وبفضل اننا نولدها قيصري وده هيضمن سلامتها وسلامة المولود
لانها اضعف من انها تتحمل الولادة الطبيعيه وطلق الولاده
ادهم:- خلاص موافج امتي الوجت المناسب للولاده بنظرك
الدكتور:- بعد ٣ ايام ومن اليوم هتاخد حقن للرئة للمولد
لمدة ٣ ايام و اول ما تخلصهم هنولدها تاني يوم علشان منعرضش المولود لمضاعفات الرئة لولادته قبل الاون
ادهم:- خلاص جهز كل حاجه وانا هجيبها ليك وتولدها المهم ميكونش في ضرر عليهم
الدكتور:- متقلقش انا هرتب كل حاجه وهتقوم ليك بالسلامه وابنك كمان هيكون بخير باذن الله متقلقش كده افضلهم
وادهم يبلغ امه بطلب الدكتور انه يولاد عطر بجراحه قيصريه لان جسمها مش يتحمل وان الولادة الطبيعيه خطر عليها جدا
روحية:- خلاص يا ولدى الخيرة فيما اختارها الله
ويزيد ادهم من احتوائه لعطر لحد ما خلصو الثلاث ايام
وفي الليله الاخيرة ياخدها بحضنه وينام وهي جمبه حسا بخوف جدا وتمسك فيه بقوة علي غير العادة ويحس بخوفها
ادهم:- عطر مالك خايفه من ايه العملية مضمونه متخافيش
عطر:- حسا انا هموت ومش هشوف ولدي يا سي ادهم لو مت خلي بالك منه وادعيلي بالرحمه واتوكد اني بعشجك جوي
ادهم:- متخافيش هتبجي زينه بس نامي بكره يوم طويل
وتنام في حضنه بعد ما طمنها وحسسها بالامان باحتضانه ليها ويصحي قرب الفجر علي صوت عطر المكتوم وهي بتمسك فيه بقوة وعيونه جاحظه ومتحجر فيها الدموع
ويهب ادهم ويشيل ايدها ويهزها ويسالها بخوف
ادهم:- عطر مالك فيكي ايه مالك عطر ويشد عليها ايدها
وتبصلها من بين دموعها وترتخي اعصابه وتقع ايدها من ايده ويهززها بعصبيه بت يا عطر بت يا عطر ...............؟؟
يتبع.....
روعة بجد مش عارفة اقول ايه
ردحذف