البارت الخامس والعشرون ج٢ والاخيرة
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المستشفي وباهر يحكي لهنا كل عذابه من يوم فراقهم
باهر:- لحد ما جبتني سهير هنا كنت بتعذب وقلبي ميت
لحد ما شوفتك يمكن وجود بيسام صحي فيا حاجات
كتير بس كنتي انت الاساس لانها شبهك
ويكمل ليها حكاية مصطفي والدادة سعدية
وهنا:- تبكي بحرقه يعني اما سعدية ماتت وكمان مصطفي
اللي انقذني بدل المرة مرتين مات هو كمان
كنت نفسي ارد جميلهم عليا وكفاية انها ربت ولادي
اللي حتي ميعرفوش بوجودهم
باهر:- ولادنا علي وصول واللي مرديتيش جميلهم فيهم
ردي في اولادهم واذ كان علي مصطفي
انا هعمله صدقة جارية باسمه علشان الدعوة تكون ليه
دايما جزاء انقاذه ليكي وبيعه لارضه علشانك
ممكن بقي اعرف ماما عملت معاكي ايه وليه وصلتي
للحالة دي وليه افتكرتي اني طلقتك
وتحكي ليه هنا موضوع التسجيل وورقة الزواج اللي
اخدتها منها وان بتقطيعها للورقتين بقيت طالق
ومش شريفه واني ساقطه والموت حلال فيا
وسمعتني مكالمتك معاها اني واحدة رخيصه
وانك اتمتعت يومين وخلاص مش عايزني
ولما ترجع مش عايز تشوفوشي لاني واحده ساقطه
ومش متربيه وزباله واي حد يتغزل فيا بكون معاه وانت كمان اخر مره كلمتني وحش اوووي
باهر:- ايو فعلا بس كان غصب عني
لما اتصلت بيكي جالي اتصال من ماما وكنت بكلمك
ومش عايز اقفل معاكي لكن لقيت زميلي جاب موبيله وبيقولي كلم مامتك اتصلت بيك ومبتردش
كنت لازم اقفل معاكي بسرعه ولما خلصت مكالمة ماما
رجعت اكلمك لقيت تليفونك مقفول وفضلت اتصل بيكي
كل يوم والكلام اللي قولته كان عن بنت تانيه
قابلتها في الساحل مش انتي يا هنا
انا اقسمت ليكي ووهبت نفسي وقلبي وحياتي فداكي وعمرك ما نزلتي من نظري و لو للحظة
بالعكس دايما شايف برائتك وعفتك وطاهرتك تاج فوق راسك بيزينك وكفاية غلطة واحدة كانت بالعمر كله
ضيعت منا احلي سنين عمرنا
بس اوعدك من النهاردة كل ثانيه هعوضك عنها حب
وعشقا هنا هانم الدرملي ده اسمك
ولقبك من النهاردة فاهمه ولا لاء يا هانم
ويخبط الباب وبلهفه تقف هنا وقلبها يدق
وتدخل سهير تجري عليها تحضنها هنا حبيبتي
سهير:- الف حمدلله علي سلامتك فعلا الحب يصنع المعجرات وبحب باهر ليكي رجعتي تاني لينا
هنا:- انت سهير ما شاء الله زي القمر كلك اما سعدية
رؤوف:- اما سعدية بعد كل السنين دي كلها لسه صعدية
هقول ايه بقي حمدلله بالسلامه يا هنا شفتك مره
وقلبتي حياة صاحبي جحيم لدرجة كان هيتجوز
مراتي علشان يفضل جمب بيسام بنتكم
هنا:- هو انت جوز بيسام
سهير:- جوز بيسام ايه جوزي انا كان عايز يتجوزني انا
علشان بيسام تفضل جمبه ولما رجعت لجوزي قال
يتجوز بيسام نفسها جنينتيه يا هنا هو في حب كده
رؤوف:- ايوه انا بحبك كده واكثر من كده كمان
باهر:- بطلو حب ودلع انتو الاتنين فين الاولاد
سهير:- صلاح جايب بيهم وانا قلت اسبقهم
باهر:- طيب خليكي هنا مع هنا وانا هقابلهم واكلمهم
سهير:- ربنا يعينك روح معاه يا رؤوف
ويخرج بره في حديقة المستشفي ويشوف عربية صلاح
وباسل وبيسام معاه ويشوفو باهر ورؤوف
بيسام:- تجري علي رؤوف هي سهير جرالها حاجه
طمني ابيه صلاح اصر اجي معاه انا وباسل وانت هنا ليه
وابيه باهر هنا في ايه طمنوني علي ابله سهير
باهر:- سيبي رؤوف يا بيسام وتعالي اقولك انت وباسل
باسل:- في ايه يا ابيه باهر مالك بتبصلني كده ليه
من امبارح وانت متغير معانا وبتبصلني بطريفه غريبه
باهر:- الاول انا عايز اعرفكم علي مراتي عايز اخد رايكم
تعالو معايا وياخدهم ويدخلو اوضة هنا
وباسل وبيسام يتخضو اول ما يشوفو هنا
باسل:- اكيد دي هنا االي كنت بتحضن بيسام وتنادي باسمها
بيسام:- مستحيل دي شكلي لولا السن كنت قلت انها تؤامي
هنا:- تعالي يا بيسام تعالي بحضني
وتدخل بتردد وخوف لكن سهير تشدها ليها
سهير:- ادخلي مش هتاكلك وانت كمان يا باسل ادخل سلم
وصلاح واقف يترقب الموقف من بعيد
يروح باسل ليها وتحضن بيسام بقوة وتبكي
باهر:- اهدي يا هنا طبعا انتو الاتنين بتسالو مين دي
باسل:- انت قلت مراتك صح
باهر:- يحضن كتف باسل وكتف بيسام ويواقفهم قدام
هنا ايوه دي مراتي وامكم اللي ولدتكم كمان
باسل وبيسام:- امنا مش ممكن دي امنا يعني سهير وصلاح
مش اخواتنا ولا هما اخواتنا من الاب بس مش فاهمين حاجه
سهير:- ايوه احنا مش اخواتكم وكمان باهر يبقي ابوكي
بيسام:- مستحيل مستحيل انتو اخواتي انتو اهلي
باسل:- انتو بتضحكو علينا باهر مستحيل بكون ابويا
وهنا صغيرة اووي علي انها تبقي امي
مش ممكن وهنا تنادي عليهم
بيسام:- انتو بتعملو كده ليه علشان نفضل في سراية
باهر بيه مش عايزين سرايا ولا مال عايز اخواتنا اللي ا
تربينا معاهم واللي بيحبونا وماما سعدية اللي كانت
احن ام بالدنيا وبابا منصور اللي عمره ما حرماني من
حاجه نفسنا فيها ابدا وماتو وسابو لبنا اخواتنا
هنا:- باسل بيسام انتو ولادي ارجوكم حسو بيا كفايه حرماني منكم طول سنين عمركم وطفولتكم واحتياجكم ليا
سهير:- باسل بص لباهر مش شابف نفسك فيه
وانتي يا بيسام بصي لهنا مش شايفه نفسك فيها
روحي لحضنها وحسي الامومه والحضن الحنين معاهم
وانت يا باسل جرب حضن امك وشوف هتحس ايه
بيسام تشوف الشبه اللي بينهم وباسل يشوف الشبه اللي
مع باهر ويجرو عليهم يحضنوهم ويبكو بحرقه وعدم
تصديق مش معقول احنا لينا اب وام واحنا اللي اتحرمني
واتيتمنا من سنين كنتو فين وليه بعدنا عنكم وبعدتم عنا
هنا:- تعالو في حضني عوضوني حرماني منكم
وتحضنهم بشده كانها نفسها تخبيهم تحت جلدهم
بيسام:' اه يا امي حضنك حلو اوووي اوووي اوووي
باهر:- يحضن باسل ويرجع يحضن بيسام طيب وحضني
وتترمي في حضنه وتضمه ليها وتحس بحبه وحنانه
بيسام:- ليه مقولتش لينا انك بابا لما قابلناك اول مره
باهر:- علشان لسه عارف من يومين بس وكان صعب احسسكم اليتم تاني لاني مستحيل كنت اعرفكم علي امك وهي كانت بالحاله اللي كانت عليها من سنين فاقده النطق واحساسها بالزمن واكيد مكنتش هتعرفكم
باسل:- يعني العربيه والسرايا والكارديد كل ده علشان ابنك
باهر:- طبعا يا عبيط هو انا هرمي فلوسي علي الارض واعمل حسابك الشركة انت اللي هتديرها وتسيبني اتمتع واقضي
احلي شهر عسل مع امكم اللي اتحرمت منها سنين
بيسام:- انا مش مصدقه ان انت بابا وكمان القمر دي ماما
انتو اجمل واحلي ام واب كل زمايلي كان بيتجننو عليك
مش حال لما يعرفو انك ابويا هيموتو من الحسرة
وتحضنه بشده مش مصدقه ان باهر ابوها وكمان ليه ام جميله زيها بالظبط ويمكن اجمل كمان
هنا:- ايوه امكم اللي اتحرمت منك سنين عمري كله
باسل:- بس ازاي مكنتش تعرف اننا ولادك
رؤوف:- هو مينفعش نخرج من المستشفي ويحكو ليكم
كل الحكاية في السرايا ولا ايه
بيسام:- طيب و ابيه صلاح هرجع معانا ولا لاء
باهر:- ايوه طبعا لانه خطيبك وانا موافق عندك مانع
بيسام:- ابيه صلاح خطيبي انا بتتكلم بجد يا بابا
باهر:-- الله احلي بابا منك ايوه خطيبك ومبنفعش
تقوليلهايا ابيه ده هيبقي جوزك يا هبله
وتبص من فوق كتف ابوها لصلاح وتضحك ليه
باسل:- استني يعني بيسام تتخطب وانا لاء
باهر:- انت عايز تخطب شاورلي علي اي بنت
وانا هخطبهالك النهاردة قبل بكره
باسل:- لا مش هشاور انا قلبي اختار بنت عمتي يارا
انا اولي بيها بقي انا ابن خالها ولا عندك اعتراص
باهر:- خلي بالك جدها هيغرمك كتير انت عارف غاليه
عليها ازاي وانت كمان غالي عليه طبعا موافق هو انا
هلاقي ليه احسن منك مبروك عليك يا قلب بابا
باسل:- ايه الهنا ده احلي اب والنعمه ويحضنه ربنا
يخليك ليا وما يحرمني منكم انت وامي المزه دي
كنت بخاف علي بيسام بقت بيسام وماما صبرني يارب
وتحضنهم هنا وقلبها طاير من الفرحه للم شملهم
حب حياتها معاهم وكمان ولد وبنت ما شاء الله عليهم
صلاح:- حمدلله بالسلامه اقولك يا هنا ولا حماتي
باهر:- بقولك ايه دي مزتي وانت هتاخد تؤامها
فبلاش حماتي وحمايا كل اللي بينا عشر سنين
خلينا باهر وهنا وبس ويلا بينا نروح للسرايا
سهير:- الاول اشكرك دكتور خالد اللي جاي عليهم
دكتور :- خالد اتفضلو ده تصريح الخروج اتمنا ليكي
حياة جديدة سعيد ربنا يهنيكم بيها وباولادك
سهير:- انا بشكرك لولا وقفتك جمبنا كنا اتحرمنا من هنا
دكتور خالد:- انا اللي بشكرك لانها بفضلك رجعت لحياتها
ولنفسها لولا كده كنت هحزت لو مت وسبتها في حالة
الضايع اللي كانت عايشه فيها
هنا:- تمسك ايده ربنا جعلك سبب اني اشفي ربنا يكتبلك
الخير دنيا واخره وتبوس ايده ويشدها ويطبطب عليها
دكتور خالد:- يلا روحي عيشي حياتك المستقبل قدامك
ويخرجو كلهم من المستشفي والسعادة تملاء قلوبهم
ويوصلو للسرايا و ويسال باهر علي باباه اول ما يدخل
عم عبدة:- البيه اتغدي وطلع اوضتها وسال عليك
باهر:- هنا خليكي هنا لما اندهلك اطلعي مع الاولاد
ويطلع لباباه اللي يلاقيه بيقراء كتاب
يحطه جمبه اول مايشوفه ويلاقي الفرحه هتنط منه
ممدوح بيه:- ماشاء الله باهر القديم رجع تاني انا فرحان
اوووي علشان رجعت لنفسك بس ممكن اسال سؤال
روحت فين الصبح والسعادة دي سببها ايه
باهر:- ينزل علي الارض ويقعد قدام باباه ويمسك ايدها
يقبلها بابا ايه اكتر حاجه خلتك حزين بحياتك كلها
ممدوح بيه:- يتنهد بحرقه اولا حاجه موت بهيرة
وربنا عوصني باولادها يارا وعلاء
وتاني حاجه وجعت قلبي موت هنا لاني مقدرتش احميها
من امك الله يرحمها وكمان حرمانك من الخلف ونسل
العيله اللي هبنقطع من بعدك
باهر:- لو قولتلك ان ربنا زي ما عوضك باولاد بهيرة
هيعوضك النهاردة باولادي
ممدوح بيه:- ولادك من مين وهما فين
باهر:- من مين هقولك ثواني ويشاور لهنا تطلع
وتدخل مع باهر علشان يقوم يجري عليها
ممدوح بيه:- هنا انت عايشه كنتي فين يا بنتي ومرات
ابن الغاليه ويحضنها بابويه ويبكي فرحان بيها
وهي تبكي وتقوله ايوه يا بابا ممدوح يا احن قلب
عليا بعد ابويا انا رجعت ومعايا احفادك كمان
ممدوح بيه:- هما فين وانت كنتي فين كل السنين دي
باهر كان بيموت عليكي وربنا عوض صبره خير
ورجعك ليه تاني
هنا:- تخرج وتدخل بباسل وبيسام
ويحضنهم باهر
باهر:- دول ولادي من هنا واحفادك يا بابا
ممدوح بيه:- بتهدج صوته من الفرحه كنت حاسس
حبي ليكم مكنش وليد الصدفة لكن لانكم من دمي
تعالو في حضن جدكم يا حبايبي ويمسك باسل
من ودنه بقي انت يا عكروته اللي هتحمل سلسال
عيلة الدرملي علي كتافك ويحضنهم بحب وموده
ممدوح بيه:- ينادي ليارا وعلاء تعالي سلمو علي مرات
خالكم واولاده
يارا:- مين اولاده باسل وبيسام يعني انت بنت خالي
وتبص لباسل وانت ابن خالي مش معقول دي احلي صدفه
باسل:- يمسك ايده وخطيبك بامر خالك واذن جدو طبعا
ممدوح بيه:- انا موافق طبعا المهم بس هي توافق
يارا:- تحضن بيسام وتبوس هنا انت كلك بيسام يا طنط
ليه حق خالو يتجنن بيكي انتي جميله اوووي اووي
وتبص لجدها وتقوله اللي تشوفه يا جدو انت وخالو
باسل:- اللي تشوف يا جدو انت وخالو ومفيش اللي
تشوفو يا باسل يا حبيبي ولا هنتكسف من اولها
هنا:- بس يا باسل متكسفهاش تعالي يا خطيبة ابني
با حبيبتي ما شاء الله كلك بهيرة هانم الله يرحمها
يارا:- انتي تعرفي ماما يا طنط بجد
هنا:- ايوه دي كانت حبيبتي وروحها الحلوة
هي وابوكي نزلو الاتنين يشترولي اللبس وخلوني شيك
باهر:- خلاص يا حبي شياكتك عليا من النهاردة
هخليكي برنسيسه وسيدة مجتمع من الدرجة الاولي
بابا بعد اذنك صلاح طلب ايد بيسام مني وانا وافقت
وهيتجوزو و وهيقعدو معانا هنا بالسرايا في الجناح الايمن
وباسل ويارا في الجاح الايسر وانا وانت وهنا وعلاء في
الجناح الاوسط ها يابابا رايك ايه
ممدوح بيه:- اخيرا السرايا هتتملي عليا باولادك واولاد
بهيره طبعا موافق ونعملك فرح معاهم كمان
باهر:- لا فرح مع مين انا هكتب النهاردة وهدخل النهاردة
والفرح النهاردة رؤوف طلبت منه هو وسهير يجهزو
كل حاجه انت عايزني استني شهر ولا اتنين بعيد
عن هنا تاني انا لولا بحترم وجودك ووجود الاولاد
كنت اكلتها اكل دلوقتي ولا ايه يا هنهون
هنا:- وبعدين يا باهر متكسفنيش
باسل/ الحق يا بابا دي ماما بتتكسف زي البنات الصغيرين
وبيسام :- وخدودها بتحمر اوووي منين ده ياماما
باهر:- ومين قالكم انها مش صغيرة هنا دي بنت ١٤ سنه
ومكبرتش يوم يا غجر واسمعو كلمة بابا وماما بينا
بس لكن باهر وهنا قدام الكل مش عايزين تكبرونا
واحنا لسه شباب منك ليها فاهمين ولا لاء
باسل وبيسام:- لا طبعا ما صدقنا بقي لينا بابا وماما
باهر:- يقرصهم من ودنهم ويبص لهنا تعرفي
العيال دول هما غلطة عمري الحقيفيه مش جوزي منك واحنا
لسه صغيرين يا حبي يلا روحو علي اوضكم اجهزو وخدو
ماما جهزوها لفرحها وانا هقعد احكي لجدكم
قصة عذابي انا وهنا لحد ما رؤوف يديني التمام
__________
وبعد ٣ ساعات يدخل عليهم رؤوف جهزت كل حاجه
يا هندسة يلا خلينا نفرح بيك
وتنتهي شهرتك كاشهر عازب في الاوسط الاجتماعيه
باهر:- فرحان فيا بس انا مش حزين علي اني
هودع العزوبيه ربنا لا يعيدها فين البدله ولا نسيت
رؤوف:- بقي تعرف عني كده مقدرش انسي
اتفضل يا بطل بدلتك وبدل ممدوح بيه وعلاء كمان
علاء:- مش عايز حاجه انا زعلان من خالو علشان
هيجوز ببسام لابيه صلاح وانا هفضل كده من غير عروسة
رؤوف:- عروستك عندي بنت اختي في سنك كده
علاء:- اشوفها الاول لو لقيتها حلوة زي بيسام هوافق
رؤوف:- الواد طالع نمس لخاله فعلا يلا بينا
زمان عروستك علي نار ويلبس باهر بدلتها
ويارا وبيسام وسهير يجهزو هنا اللي تبارك الله فيما خلق
جمال لا يضاهيه بيه اي جمال في الكون
مع رقه وبراءة ملهاش حدود
ويتكتب كتابها من جديد وممدوح بيه كان وكيلها
ويحط ايده في ايد ابنها ويجوزه وكيلتها لتعلي الزغاريد
والفرحه تنير قلب هنا وباهر االي اجتمع شملهم بعد سنين
وما يصدق باهر يخلص الزفاف ويشيلها ويطلع علي اوضته
هنا:- انت موديني علي فين اوضتك هناك
باهر:- حبيبة قلبي انت بقبتي صاحبة السرايا
وصاحبة قلبي ومالكه روحي وعمري مش عايزة تكوني
باكبر اوضة بالسرايا تليق بمدام باهر الدرمللي
ادخلي يا ملكة الفؤاد والروح
هنا:- انا بحلم دي اوصتنا بجد يا باهر
باهر:- انا هعيشك احلي حلم في حياتك
ويشدها ليه في حضن عنيف
انا الصبر زهق مني خلاص مش متحمل بعدك تاني
ويلتهم شفايفها في قبله مسعورة تثيرها وتبادله القبلات
وبكل شوقه وشغفه يمزق عنها فستانه لتهلع هنا وتضحك
هنا:- هو انت لسه فاكر يا مرارك
يا هنا هلاحق هدوم عليك كل يوم منين كده
باهر:- وينزع عنها باقي ملابسها مش عايز بيني
وبينك اي حائل عايزك زي ما اتولدتي
علشان تتولدي علي ايدي من جديد
وياخدها بحضنه وجسمها يلمس جسمه ويحس نبض
قلبها تحت ملمس جلده ليها وياكل شفايفها اكل
بقبلات محمومه وشغف عميق ليزيد من تقبيلها في
كل انحاء جسمها لتصرخ هنا من نشوة لقاءهم العاصف
وبعد فترة من الزمن وهما غارقين في بحر عشقهم
باهر:- هنا وحشتيني موووت ونفسي اعيش معاكي
عمري كله ولو ربنا ينعم علينا يوهبني منك طفل نربيه
سوا لاني اتحرمت من تربية ولادي معاكي
هنا:- وانا كمان يا باهر نفسي احس الاحساس ده
اللي اتحرمت منه واحس بابنك بيكبر في بطني
ويكبر يوم ورا يوم قدام عيني وينطق اول كلمه ماما وبابا
باهر:- طيب اتفقنا يلا بقي ناهل نفسنا علشان البيبي
هنا:- انت مش صغير علي المجهود ده كفاية كده
باهر:- مين قالك انا باهر ابن ١٨ وانت هنا بنت١٤
وهننسي اللي فات ونصلح غلطة العمر من النهاردة
وهنبداء من جديد ويعتليها برغبه ويقبلها بحرارة
بقولكم ايه كفاية عليكم كده
ونقولهم يارب يهنيهم ويسعد ايامهم ولياليهم
تمت بحمد الله
وانتظروني في الجزء الثاني
رواية مشاعر خفية
الفصل الاول من الجزء الثاني من هنا
رواية ولا اروووع من تسلم ايدك يا قلبى
ردحذفجميله جدا بس تواقعت كده
ردحذف